מומחה ברפואת אף אוזן גרון וכירורגיית ראש צוואר

ביופסיה בלוטת התריס

ביופסיה במחט בבלוטת התריס

לצורך הבנת מהותו של ממצא בבלוטת התריס, אנו לוקחים בחשבון כאמור מספר רב של המרכיבים. (פרוט ניתן לקרוא במאמר על בלוטת התריס).
אפשר להגיד שאם היה מרכיב אחד בלבד שלפיו היינו עושים את ההחלטה מה לעשות עם הממצא – היתה זו תוצאת ביופסיה במחט FNA, שבוצעה לנגע בבלוטה.
כפי שהוסבר במאמר הקודם, ההליך פשוט יחסית למטופל, ללא סיבוכים משמעותיים, ונותן מושג טוב במרבית המקרים על מהותו של הממצא, מבלי לבצע פתיחה של הגוף, או לגרום איזה שהוא שינוי מהותי במצב.

ביופסיה בלוטת התריס

העקרון המנחה הוא שניתן להחדיר מחט לתוך אותו מוקד בתוך בלוטת התריס שאת מהותו אנו רוצים להבין, לשאוב משם את מרכיביו, למרוח אותם על גבי זכוכית נושא ולהציג אותם בהגדלה תחת המיקרוסקופ ובצורה ברורה לציטופתולוג.

 

ב 2008-9, לאחר עבודה מאומצת ושיתוף פעולה של רופאים מתחומים שונים, התקבלה מערכת של דווח מסודר של התוצאה על פי ה Bethesda System for Reporting Thyroid Cytopathology.

מערכת זו מהווה שפה משותפת, כך שהציטופתולוג, והרופא הקלינאי יכולים להבין בדיוק את משמעות התשובה.
מאחר והביופסיה במחט נוטלת תאים ממיקומם הטבעי ברקמה, המידע ממנה לעולם אינו שלם. בביופסיה פתוחה, שאינה ביופסיה במחט, אלא שבה פיסת רקמה מוצאת מן הגוף – הרקמה עוברת הערכה ללא שינוי בשום חלק ממנה.

מחד ביופסיה במחט קלה ופשוטה, ומצד שני המידע ממנה אינו שלם. הציטולוג, מעריך את התאים בנפרד מהרקמה, וצריך להחליט עד כמה הם מיצגים רקמה בריאה או סרטנית.

בטבלה שבקישור ישנה החלוקה על פיה אנו מחלקים את תשובת ה FNA של בלוטת התריס, ואיתה מקבלים גם הערכה של מה הסיכון לממאירות, ומהיא ההמלצה העקרונית לטיפול.

סיכום

ביופסיה בלוטת התריס במחט הינה מקור מידע בעל חשיבות עליונה. לצערנו אינו מהימן ב 100% ועל כן יש לשלבו בכלל השיקולים ביצירת תכנית הטיפול.

 

גלילה לראש העמוד