מומחה ברפואת אף אוזן גרון וכירורגיית ראש צוואר

סרטן הפה

במאמר זה נדון בגידולים של חלל הפה או במילים אחרות, סרטן הפה, באופן מאוד כללי, אך חשוב להבהיר כי האבחנה המוקדמת של גידול, וטיפול בו הנם קריטיים לתוצאה מוצלחת.
מאחר ורופאים רבים אינם מורגלים באבחנה זו שאינה מאוד שכיחה לשמחתנו בארץ, יש להגיע לאבחון על ידי איש מקצוע תמיד בכל חשד לגידול.

ד
ד"ר יהודה בודק את חלל הפה

מוצא הגידולים בחלל הפה

מרביתם המוחלט של הגידולים בחלל הפה מוצאם מתאי הרירית המצפה. הגידול הממאיר השכיח ביותר נקרא שאת של תאי הקשקש, הם התאים המרכיבים את הרירית (בדומה אגב לתאים בעור, וגם שם שכיח גידול זה, אך ההתנהגות שלהם שונה).

ישנם גידולים ממקורות נוספים, כגון בלוטות הרוק, ממרכיבי השיניים, וכן גידולים נדירים שמוצאם בשרירים, העצבים וכלי הדם בחלל הפה. המגוון הינו רחב מאוד.
כאן נדון במצבים השכיחים שהנם שאתות תאי הקשקש או בלעז Squamous Cell Carcinoma.

מהם גורמי סיכון לגידולים בחלל הפה?

להופעת סרטן בחלל הפה ישנם גורמי סיכון שהם התנהגותיים – עישון ושתיית אלכוהול מרובה. אלו גורמים לגירוי חוזר של הרירית, ומכילים חומרים קרצינוגניים – שגורמים לשינויים גנטיים בתאים, ובסופו של דבר להופעת תא אחד שהוא סרטני.
תא סרטני מתחלק באופן בלתי מבוקר, חומק ממערכת החיסון, אינו מגיב לסימני הגוף להפסקת התרבותו, וכך הופך לגוש בלתי סדיר.
גוש זה פולש אל והורס את הרקמות סביבו, ובהמשך מתפרק לחתיכות קטנות אשר זורמות במערכת הניקוז הלימפטי או במערכת כלי הדם למקומות מרוחקים – ונקרא אז גרורות.
אמנם מרבית החולים הסובלים מגידולי ראש צוואר ממקור הריריות הם מעשנים או שותים בעבר או בהווה, אך ישנם אנשים ללא עבר כזה, שמחלה זו מתפתחת אצלם – מסיבות שאין אנו מבינים לחלוטין גם כיום.

מתי יש לחשוד בהופעת גידול החלל הפה?

הופעת פצע שאינו מחלים על פני הרירית, דורש אבחון וברור על ידי מומחה. פצע שקיים מעל 2-3 שבועות, בין אם הוא גורם להופעת כאב, ובמיוחד אם אינו גורם שום הפרעה – כדאי שיעבור הערכה ע"י כירורג ראש צוואר.
כל הופעה של גוש חדש בחלל הפה – דורשת הערכה.
כאבים אינם מופיעים כחלק מהתמונה בשלב הראשון, אך עם התקדמות הגידול יופיעו גם כאבים.
כולנו מכירים את הכאבים המתלוים לדלקת גרון פשוטה. לעיתים הכאבים באיזור עצמו ולעיתים כאבים קורנים – כאבי אוזניים, שמקורם בעצם בבעיה בחלל הפה או הלוע. גם גידולים יכולים לגרום לכך.

סימן נוסף לסרטן בחלל הפה הוא דימום מהפה. יש לציין כי מרבית המקרים של דימום מהפה אינם קשורים לגידול. בחלקם מקור הדימום אינו מהפה, וברוב המקרים שכן הוא קשור למצבים דלקתיים של הרירית או השיניים. שיניים עלולות להפוך להיות בלתי יציבות ואף ליפול כתוצאה מגידול המכרסם בעצם בהן הן מעוגנות.

בשלבים מתקדמים יותר, בהתאם למיקום המדויק של הגידול והכוון אליו הוא מתפשט, יופיעו סימנים נוספים כגון הפרעה בפתיחת הפה, הופעת נפיחות בפנים, גושים בצוואר, הפרעות בבליעה, קשיים בפתיחת הפה וירידה במשקל.

הטיפול בגידולי חלל הפה

ניתוח הוא הטיפול העיקרי והראשון בגידולי אלו של החלל הפה. טיפולים אונקולוגיים הינם משלימים לניתוח או מוצעים במקרים שבהם לא ניתן לבצע ניתוח.

דוגמאות למצבים של הופעת פצעים בחלל הפה:

דוגמא לאפטות – כיבים שהינם שפירים לחלוטין, ולעיתים לא דורשים כל טיפול.
סוגי זיהומים שכיחים בחלל הפה הנגרמים מוירוסים:
מצבים זיהומיים הנגרמים מפטריות :
זיהומים ומצבים דלקתיים נוספים :
נגעים טרום ממאירים
וגידולים של הלשון.

גלילה לראש העמוד